«App meg her og app meg der..» nå også i NRK…

 

Jeg har tidligere omtalt app-tyranniet, der det forlanges og forventes at alle, uansett alder, har en smart-telefon og vet hvordan man laster ned apper. Jeg både har og vet hvordan, men i solidaritet med alle som faller utenfor, velger jeg å fortsette å levere svar og innlegg til NRK på E-post og sms så lenge muligheten foreligger.

 

Det er vel særlig oss eldre det vil gå ut over når NRK etter hvert bestemmer at alt skal gå via appen, som det nå agiteres flittig for i alle kanaler. Da er det verd å merke seg at:

 

1: Godt voksne var de raskeste til å skaffe seg DAB radio, fordi Klassisk kanalen var den første som kun ble tilgjengelig på DAB.

 

2: Bare få år senere måtte man kjøpe ny radio igjen, da NRK gikk over til DAB+. Eldre svelget det kravet også, av samme grunn, man ville ikke miste verken klassisk eller P1+ som er faste holdepunkter for mange.

 

Og da er spørsmålet: kommer de eldre nok en gang til å takle en stor forandring, som denne gangen krever ekstra mye:

 

Skaffe nytt utstyr, lære å laste ned, finne opp og huske passord, trykke her og trykke der… for å få sendt inn ett svar på en konkurranse eller ett musikkønske?

 

Eller kommer de ganske enkelt til å gi opp? Hvor mange av NRKs kjerne-lyttere vil da falle fra, fordi de føler seg fremmedgjort av NRK - som man trodde var til for alle, siden vi faktisk bidrar over skatteseddelen? Og har NRK virkelig råd til å miste disse lyttere?


Svar fra Nrk:

 


Takk for tilbakemeldingen.


Noen programmer har fortsatt SMS-løsning, men på sikt skal dette bort. Noe av grunnen til dette er at vi ønsker at det skal være gratis for alle. SMS-løsninger koster penger å drifte, og den kostnaden belastes innsender. Dessuten leveres SMS-løsninger av eksterne aktører, noe som gjør det mindre fleksibelt.


Vi vet at ikke alle er komfortable med å bruke digitale verktøy, men slik var det også da mobiltelefonen kom og vi tok i bruk SMS i stedet for telefoni. Vi må alltid gjøre vårt beste på å holde tritt med teknologi og utvikling skal vi være levedyktige også inn i fremtiden.


Dette er i samsvar med vedtektene: § 24 NRK skal være til stede på, og utvikle tjenester på, alle viktige medieplattformer, herunder Internett, for å nå bredest mulig ut med sitt samlede programtilbud.

 

Vennlig hilsen / Venleg helsing / Best regards

Simon

Informasjonskonsulent

NRK Publikumsservice

Telefon: 23 04 70 00

Epost: info@nrk.no

0
Feed

Kommentarer

28/11/2024 av Torild Lohne

Ja dere reklamerer for appen. Da er det praktisk på mobil. Så kan man jo samtidig streame på mobilen. MEN dersom en streamer p1+ , så kommer ikke lokale nyheter.. kan dere fikse det snarest?

28/11/2024 av Greta Fredriksen

Simons svar er typisk for generasjonen som har vokst opp med smarttelefon, PC, dataspill og har fått lov til å leke seg frem til den kunnskapen som vi som vokste opp på 40-50 tallet plutselig fikk kastet over oss. Noen fikk opplæring i jobb- sammenheng mens mange av oss har fått noen drypp herfra og derfra, fra forskjellige kilder med forskjellig kunnskap og meninger. De f.ærreste av oss er like lettlærte som da vi var unge, og med manglende basiskunnskap er det ikke lett å følge med i den rivende utviklingen som har vært de siste årene. SMS klarte vel de fleste, men smarttelefonen og alle appene som ble forventet at vi skulle finne, laste ned, konfigurere og svare på spørsmål som vi ikke kjenner konsekvensene av, det har blitt et stort problem for mange. NRK skal riktignok følge med i tiden, men det er en stats-institusjon som skal være tilgjengelig for alle. Lag gjerne smarte løsninger for de som henger med, men la de kjente systemene leve parallelt slik at ikke en stor del av befolkningen blir utestengt og diskriminert! Til slutt en oppfordring: Start en hjelpetelefon, med mange og godt kvalifiserte it- eksperter helst med en app hvor der kan komme inn på enheten vi har problemer med, slik at der kan fjernstyre oss frem til riktig løsning. Det burde absolutt være en god tjeneste,

Skriv en kommentar